Forside
Afrejse
til NZ
Auckland
Turen til Northland
Bay of Islands
På farm,
Rasmus' fødselsdag
På Toppen
Coromandel
vest
Coromandel
øst
Rotorua
Til
sydøen
Abel
Tasman nationalpark
Kaikoura
Hanmer
Springs
Arthur's
Pass
Hokitika
Gletscherne
Queenstown
Den sidste
tur i NZ
|
Der findes kun et par korte strækninger med motorvej i New
Zealand, og det er ved Auckland, nord for Christchurch og nord for
Wellington. Resten af landet har kun landeveje, så
det går ikke så hurtigt, som man er vant til i Danmark. Dog har vi været
meget positiv overrasket over kørslen på Sydøen. Nordøen bød jo på mange
serpentinersving, som ofte gjorde Rasmus køresyg. Så vi mente egentligt,
at vi var lidt barnefjendske, da vi sejlede over til den meget bjergrige
Sydø. Men det har vist sig at være meget lettere kørsel, da bjergene
og dalene er meget større her end på Nordøen, så de fleste veje går i
dalene, hvor der ikke er så mange sving.
Meeeeen de har ikke opfundet omfartsvejene
her, så hovedvejene går direkte igennem alle byer. Hvilket selvfølgelig
er smart, når man lever af turister, men det tager tid, og når man så
lægger vejarbejde og en enkelt ulykke til, så ....
Turen fra Oamuru til Picton er på 600 km. og tog
os 9 timer - kun med en kort frokostpause. Landskabet indtil
Christchurch er jævnt kedeligt, hvorimod landskabet inden Kaikoura har
bjerge, som gør turen mere interessant. Det mest spændende vi kan
fortælle om køreturen var, at vi mødte en lastbil med et mindst 100 m2
stort gammelt hus på ladet. Det kan man kalde bred last! Vi var også
forbi Judy i Kaikoura med hendes nøgle, som vi havde fundet i bilen.
Desuden ser vi ofte falke og ørne (levende) på vores køreturer samt døde
possums i vejkanten. Jeg ville gerne have overtalt familien til at køre
en tur rundt om Mount Cook, hvilket ville have taget os tre timer
ekstra. Men "heldigvis" var det så overskyet, at jeg ikke engang
overvejede at begynde med mine gode argumenter.
Campingpladsen i Picton (byen på Sydøens
nordlige side, hvor færgen sejler fra) var super, og omgivelserne er
meget flotte, så vi glædede os til at komme tidligt op fredag morgen og
nyde lidt af byen, inden vi skulle med færgen kl. 10.00. Men vi vågnede
op til et gevaldigt regnvejr, som gjorde udsigten fra byen og fra færgen
i løbet af de 3 timers sejltur mindre imponerende.
Heldigvis klarede vejret noget op, så vi fik
sightseeet i Wellington på Nordøen uden at blive våde. Det viste sig dog
at være en lidt kedelig by. Fx. er der ingen gågade, så børnene skulle
holdes i hånden hele tiden pga. den tætte trafik. Dermed fandt vi ud af,
at vores prioritering af landdistrikterne har været god.
Vi fik købt vores lammeskindstæppe, som vi
har valgt skal være vores minde fra New Zealand. Så kan det ligge i
stuen sammen med tæpperne fra Kenya og Australien. Vi fik
selvfølgelig også prøvet et af de lokale bryggerier i hovedstaden.
Vi havde jo fået en ny bil, da vi ankom til
Wellington. Først havde de en Nissan Sonny til os, og det kneb med at
have al vores bagage i den. Så fik vi heldigvis en Mitsubishi stationcar
i stedet for, og der var rigtig god plads. Den levede lidt bedre op til
Lars´ drømme om en Audi, og Rasmus´ drømme om en BMW. Og så var den ikke
hvid, som de andre to biler, vi har haft. Den var grøn, og det syntes
Rasmus var noget sejere. Elruderne og bagrudeviskeren gav nok også et
bedre indtryk på drengen. Vi fik faktisk også et autosæde med denne
gang, så det var ren luksus.
|
|
Ventetid ved Picton færgeterminal.
|
|
|
Picton færgeterminal.
|
|
|
Lars venter også!!
|
|
|
Udsigt fra da det klarede op.
|
|
|
På et lokalt bryggeri i Wellington.
|
|
|
|
Bryggeriet.
|
|
|
Rasmus ved siden af en udstoppet kalv i forretningen, hvor vi købte lammeskindstæppet.
|
|
|
Familien i Wellington.
|
|
|
En bro i Wellington.
|
|
|
Udsmykning ved Wellingtons kommunekontor.
|
|
|
|
|
En dejlig rutschebane i en park i Wellington.
|
|
|
Jeg ved ikke, hvad det er med os og storbyer.
Vi har så lidt styr på dagene, at vi kommer til at forlade storbyerne
(både Auckland og Wellington) fredag eftermiddag kl. 17.00 sammen med
alle de lokale, som skal hjem fra arbejde samt på weekend. Men ud af
byen kom vi da, og i regnvejr nåede vi op til Ohakune kl. 22.00. Alt det
regnvejr, som vi ikke har haft de første 6 uger af vores tur i New
Zealand, har skulle indhente os, inden vi flyver fra landet, så
Queenstown, Oamaru, Picton og nu Ohakune gav os en del regn. Regnen i
Ohakune holdt aldrig op, og selv om vi plejer at kunne pakke vores kram,
hoppe i bilen og køre videre, indtil det holder op med at regne, så er
det ikke lykkedes os denne gang. Vi skulle dog en tur op på Mount
Ruapehu, som ligger i Tongariro nationalparken, og som vi havde glædet
os til at komme op på. Det er en aktiv vulkan og et stort
skisportsområde, så der er skilifter, som tager en op i 2.000 m. højde.
Men alt var lukket pga. "heavy rain and hail, lack of visibility and
strong winds" i de 1½ dag, vi var der. Turen derop var alligevel en
oplevelse, da vi først kørte 10 km. igennem regnskov og derefter kom op
over trægrænsen, så det kun var vulkanske sten i sort og rødt samt lidt
forpjuskede alpine buske, der var at se. Vi kørte midt inde i en
regnsky, så vi kunne kun lige se vejen og ane, at afgrunden lurede, hvis
man kom ved siden af vejen. Jeg kunne ikke lade være med at tænke "Sikke
en udsigt, der havde været, hvis det havde været klart vejr!!". Vi kom
ud af skyen, da vi var på vej ned af bjerget, så vi fik set et flot
vandfald, og vi kunne også ane dalen igennem skyerne. Ellers var vi
glade for den store hytte, vi havde i Ohakune, når vi nu blev tvunget
indendørs, og selv om Rasmus og jeg gerne har ville have teltet op igen,
er vi nu glade for, at Lars og Trine holder på, at vi skal sove i
hytter. I regnvejret kørte vi mod
Auckland, og turen bød på mange flotte Hobit-bakker med græssende får og
kvæg. Vi havde lidt opholdsvejr midt på eftermiddagen, så vi benyttede
lejligheden til at besøge Kiwi House i Otorohanga. Her så vi mange
spændende fugle, og højdepunktet var selvfølgelig nationalfuglen
kiwifuglen, som er svær at se i det fri, da det er en natfugl, og der
ikke er så mange af dem tilbage. Kiwifulglen var noget større, end vi
havde regnet med - på størrelse med en håndbold.
Vi var heldige at få en hytte på Top 10
campingpladsen i Manukau, som kun er 10 minutters kørsel fra lufthavnen.
Så nu har vi sorteret, smidt ud og pakket, og det ser ud til at både
lammeskindstæppet, Rasmus´ fodbold og et par store sten fra området
omkring gletscherne kan presses ned i rygsækkene.
|
|
Vores hytte i Ohakune (kun 1/3 af huset) med vores nye bil foran. Det er en Mitsubishi og er klart den bedste af "vores" tre biler.
|
|
|
Vandfaldet vi så på Mount Ruapehu.
|
|
|
Slugten med vandfaldet.
|
|
|
Hobitbakker med græssende får.
|
|
|
En fugl i Kiwi House.
|
|
|
|
En fugl og et par børn i Kiwi House.
|
|
|
Rasmus og Trine foran en forstørret kiwifugl.
|
|
|
Rasmus sover med sin lille kiwifugl, som han fik i Kiwi House.
|
|
|
Vi har betalt mellem 38$ og 42$ for at slå
telt op (uden adgang til strøm) på campingpladserne og mellem 48$ og 76$
for en hytte med alt fra 6 m2 med to køjesenge til dem med dobbeltseng,
en køje, køkken og spiseplads. Den dyreste overnatningsform har været
Bed & Breakfast på 90$ pr. nat (og det er vist New Zealands billigste
B&B) og hostels på mellem 92$ og 100$ (i Auckland), da børnene betaler
samme pris pr. seng som voksne. Benzinen koster ca. 1,5$, mens fødevarer
mindst er på Danmarks niveau. Vi er i den heldige situation, at den New
Zealandske $ har tabt i værdi over for euroen, mens vi har været her, så
da jeg checkede kursen i går, var den helt ned på 376. Det betyder
meget, når vi har gået og brugt 4,5 som omregningsfaktor - forhåbentlig
kan vores bankkonto genkende denne glædelige nyhed!
Mange tak for de mange mails - sidst vi
var inde at downloade mails, lå der 40 stk. til os, og fra statistikken
på hjemmesiden kan vi se, at der er 7-10 inde at se på den hver dag - og
det kan vel ikke være vores mødre hele tiden!
Flyet letter kl. 15.20 i morgen, og så går
turen til Thailand igen. |