New Zealand

Queenstown

Den sidste
tur i NZ

Makarora bød på vildnis, som campingpladsens navn lovede. Vi kunne gå direkte op i bjergene fra campingpladsen, og om eftermiddagen kørte vi en tur ud til en skov, hvor vi kunne gå ud til floden med nogle blå pools. Vi gik over en hængebro, hvor vi allerede kunne se ned på det isblå vand. Ordet isblå skal tages helt bogstaveligt, da vandet var iskoldt, og det var også grunden til dets farve.

Udsigt fra campingspladsen

Udsigt til campingspladsen

Hængebroen over til Blue Pools.

Meget klart blåt vand i Blue Pools.

Trine og Rasmus leger hest eller hund - efter seletøjet at dømme er det hest.

(Vi ved godt, at billederne desværre ikke kan forstørres, når man klikker på dem - men vi ved ikke, hvad vi gør forkert - det må vi finde ud af, inden vi skal på orlov næste gang!!)

Da vi var ude at se gejsere og kogende mudder i Rotorua, købte jeg en muddermaske, for det måtte jeg prøve, da det skulle være mægtig godt mudder!! Så nu var tiden kommet, og masken skulle på. Trine havde set i en film, at man skulle lægge agurk på øjnene, så hun skar straks et par agurkskiver af og lagde på mine øjne ..... resultatet er noget skrækindjagende ... og nu skal I vist være glade for, at billederne ikke kan komme op i fuld størrelse!

Lørdag den 1. april kørte vi videre mod Wanaka - vi har nu kørt 1.500 km. på Sydøen, så vi er oppe på i alt 4.000 km. i New Zealand. Turen gik gennem bjerge og dale samt langs de to søer Lake Wanaka og Lake Wakatipu, så det var en meget smuk tur, især da solen lyste på det blå vand. Vi holdt et dejligt frokoststop i Wanaka, hvor der var en super legeplads ned til den flotte sø omgivet af bjerge. Wanaka og Queenstown er normalt afbilledet på postkort om efteråret, da de har mange løvfældende træer modsat fx. områderne med "native" bush og egentlig regnskov. Så vi får set områderne fra deres flotteste side, da træerne står med gule, røde og orange blade.

Udsigt på turen til Wanaka.

Wanakasøen.

Den dejlige legeplads.

Efter Wanaka gik turen videre til New Zealand flotte by Queenstown, som er kendt for at være det største actionsted i landet. Der findes meget action alle steder, men Queenstown kan gøre éen meget fattig. Heldigvis har vi jo børnene med, så vi nøjedes med at kikke på folk, der bungy jumpede fra toppen af Queenstown Hill med udsigt over hele byen, søen og bjergene eller fra den bro over Kawarau floden, hvor bungy jump blev opfundet i 1988. Vi så også på folk, som jetboadede op og ned af Shotover floden, riverraftede, riversurfede (svømmede med små surfboards) i floderne, sprang i faldskærm, paraglidede, fløj over området i helikopter eller fly osv. osv. Da alle aktiviteter koster mindst 500 kr., så kan I nok regne ud, at pengene hurtigt løber ud af pungen.

Vi nøjedes med at tage gondolen op på Queenstown Hill, hvor man får en fantastisk udsigt over hele byen, søen og bjergkæden "the Remarkables". Som Rasmus sagde: "Mor, elsker du ikke bare den her udsigt!" (Det har han nok hørt et par gange!) Vi tog en skilift helt op til toppen, hvorfra vi kørte i go-card nedad fire gange i alt. Det var sjovt for hele familien. Lars overvejede dog lidt, om han nu skulle overvinde sig selv og tage et bungy jump fra bungy jumpets "father" - Kawarau floden - jeg tror, han fortryder en lille smule, at han ikke gjorde det.

Lars og Trine i gondolen på vej til Queenstown Hill.

Udsigt fra Queenstown Hill.

Udsigt fra Queenstown Hill.­

Udsigt fra Queenstown Hill -­ til bjergene "The Remarkables".

Så skulle vi ud at køre go-card.

Skiliften op til go-cardbanens begyndelse for 4. gang.

Ihhh, hvor det går.

Et af bungy jump-stederne - her på Queenstown Hill.

Familien på vej ud at spise.

Vi har vist fået mad nok!

Men en dessert kan lige klemmes ned ved sofabordet foran pejsen.

Vi startede vores dage i Queenstown i shorts og T-shirt, men med det samme solen ikke skinner, så bliver det rigtig koldt, så de lange bukser, trøjer og jakker må findes frem. Ja, det synes I jo nok ikke, at der er noget specielt ved! De sidste 1½ dag i byen var det koldt og regnvejr, så vi overvejede at finde de lange underbukser frem!! Nu har vi jo slæbt rundt på dem i 6 uger. Så det er vist godt, at vi snart skal nord på igen.

Vi tog til en lille by, som hedder Arrowtown - en gammel guldmineby, som er holdt i den oprindelige stil. Den ligger beskyttet af bjerge, som alle var i de flotteste efterårsfarver. Efter en tur langs floden havde vi vores turs første lille uheld, da vi kom tilbage til en bil med et helt fladt batteri, da vi havde glemt at slukke lyset. Heldigvis er der en AA-ordning med i vores billeje, så vi kom hjem den aften, selvom det blev noget senere, end vi havde regnet med.

Arrowtown i efterårsfarver.

Som en efterårs-gåtur i en dansk skov.

Reetablerede gamle minearbejderhuse.

Påskeæg i byens slikbutik - så Trine og Rasmus sætter deres lid til bedsteforældrene.

Queenstown var det mest sydlige i New Zealand, vi nåede i denne omgang. Turen mod Østkysten var præget af regn, mange golde bakker og næsten ingen trafik. Vi havde regnet med, at vi ville få et lille højdepunkt på turen, da vi ville have været omkring et af de mange steder, hvor Ringenes Herre er optaget. Vi kørte skam også fra hovedvejen ud på grusveje, som skulle føre os de 20 km. ind i Idas dal til Poolburn. Men der var en i New Zealands skilte-departement, som ikke havde gjort sit arbejde ordentligt, for vi mødte kun almindelige vejskilt - ingen skilte til byer, optagelsessteder og ingen biler for den sags skyld. Man kan virkelig være uden for lands lov og ret sammen med fårene hernede. Så til sidst måtte vi opgive og køre tilbage til hovedvejen. Ringenes Herre blev optaget hernede over tre år, så New Zealænderne fortæller os, at alle kender en, som på en eller anden måde var involveret i filmene. Filmene gjorde også, at de havde noget at føle sig fælles om som nation. Der er masser af steder, hvor filmen har været optaget - både på Nordøen og Sydøen. Nå, men alle i vores lille familie var glade, da vi endelig kom til kysten, hvor vi så Moeraki Boulders. Det er store kuglerunde sten, som blev dannet inde i klipperne for 60 millioner år siden. De triller nu fra klipperne og ud på stranden, når havet æder sig ind i klipperne.

Turen fra Queenstown mod Østkysten.

Kawaraufloden, hvor man kan bungy jumpe over.

Herfra og neeeeeed!

Nogle vælger i stedet at riversurfe i floden.

En dæmning tæt på Alexandra

En fortabt bil ude i ingenmandsland på jagt efter et sted, hvor Ringenes Herre blev optaget!

Moeraki Boulders - en af de store sten.

En kugle på vej ud af skrænten.

Vi har nu haft to overnatninger i byen Oamaru, hvor vi bor på en campingplads ved siden af byens park med en kæmpe legeplads, sø, rosenhaver og buer med fugle. Vi var ude at se de guløjede pingviner (de mest sjældne pingviner) ved kysten, da de kom ind på stranden og gik op mod deres reder i eftermiddags. De kom helt op på bakken, hvor vi stod, så vi kunne se dem helt tæt på. Det var spændende. Der lå også tre søløver på stranden, men dem har vi jo set flere gange før, så det var pingvinerne, som havde vores interesse i dag.

Her går der to pingviner ind over stranden - trust me!

Her er den guløjede pingvin så tæt på.

Rasmus og Trine har lige klippet deres to små sveposer i stumper og stykker (undskyld kusine Christina!), da de var helt slidt op, og derfor ikke kommer med i rygsækkene, når vi skal gå ombord på færgen i overmorgen. Vi regner med at kunne smide noget af vores slidte og forvaskede rejsetøj ud, inden vi tager flyet til Thailand. Campingpladserne har kun maskinvask med koldt vand, og vi har jo ikke ligefrem sorteret vasketøj i fem forskellige kulører, så det er nok ingen skam at gøre plads til lidt billigt tøj fra Thailand. Vi har også flere poser af muslingeskaller og flotte sten, som skal presses ned i rygsækkene. Derudover forventer vi, at der skal nogen forhandling til, før Rasmus giver slip på sine 4 store kæppe og 15 kg. sten, som vi har kørt rundt med som hans favorit legetøj! Ellers må man sige, at vi var gode til at pakke, inden vi tog fra Danmark. For vi har haft alt med, hvad vi behøvede, og det eneste der nok kunne have været blevet hjemme, når nu vi ikke har haft så koldt vejr, er de lange underbukser (til lag-på-lag-påklædningen).

Efter at vi er begyndt at bo i hytter (med strøm), og det er blevet koldere udenfor, så har vi benyttet os mere af computeren som underholdningsmedie mht. musik og film. Vores første bil havde kun kassettebåndafspiller (så vi købte et enkelt Evita-bånd), men den bil, som vi har nu, har kun radio, så det er ikke meget musik, vi kan høre, mens vi kører. Det skyldes, at der er meget ringe antenneforhold uden for de større byer - det gælder både for radio og mobiltelefon.