New Zealand
16. mar. - 20. mar.

Kiwi/Thai-tour 2006
Kaikoura på østkysten med hvaler, delfiner og søløver i naturlige omgivelser

Forside

Queenstown

Den sidste
tur i NZ

Efter vores gode vandretur kørte vi videre gennem bjerge og dale med vinmarker mod hvalernes hjemsted Kaikoura. Undervejs var vi inde på en vingård og prøvesmagte vin. Vi forklarede børnene om de forskellige vine, og overfor dem har vi nok lydt halv-professionelle, selvom vi ikke ved noget om vin. Det er generelt dyrt at købe vin hernede, selvom de selv laver det.

Gratis vinsmagning - det kan vi lide.

Vinen blev indtaget i flotte omgivelser på vingården.

Vi så nogle kæmpestore lastbiler undervejs - og to af dem var solgule ... så dem måtte vi overhale, så Rasmus kunne nyde synet.

På turen mod Kaikoura var vi et smut nede ved stranden - et rigtig "rough" syn - sort sand, store bølger, bjerge i baggrunden og ikke et menneske eller et hus (heller ikke et ishus) i sigte. De siger, at vestkysten er rå her på Sydøen - hvad er så dette?

Vi kom til Kaikoura hen mod aften. Vi skulle bare have haft en "basic cabin" på Top 10 campingpladsen (den kæde som vi plejer at bruge), men alt var optaget. Og en hytte med køkken og toilet var alt for dyr (140 $), syntes vi. Så derefter prøvede vi den anden campingplads og et lidt for skummelt Bed & Breakfast og et Bed & Breakfast, som ville have 210 $ for en overnatning - ca. 1.000 kr. Til sidst var vi dog heldige at finde et B&B for 90 $ pr. overnatning. Her har vi nu været i 4 nætter - for vi har en stor dobbeltseng til de voksne med fuldt størrelse varmepuder (der er jo ikke varme i husene), en slå-ud-sofa til børnene, et stort køkken og en stor stue (de har altså stuer i New Zealand - jfr. Rasmus´ drøm fra Thailand). Det kan ikke beskrives, hvor dejligt det er at lave mad i et rigtigt køkken igen - hvor man kan bruge 3 gryder, en stor pande og hælde mad op i skåle, hvis man skal bruge gryden igen!!! Man skal have levet med et campingsæt længe for at forstå det!!

Judy, som ejer B&Bét, arbejder hos Whalewatch, som er det eneste selskab, der tilbyder ture ud til hvalerne. Det er ejet af den lokale maoristamme. Judy fik os ind på ventelisten til næste dags formiddagstur. Vi har mødt mange, som ikke har nået at komme ud at se hvalerne, da turene bliver aflyst, hvis det blæser for meget. Derfor var vi noget spændt på, om vi kunne få billetter, og om vi kom afsted. Det gjorde vi!

Grunden til at Kaikoura er et godt sted at se hvaler er, at der i havet syd for byen er en 3 gange Grand Canyon-stor kløft, hvor den varme subtropiske strøm nordfra og den kolde arktiske strøm sydfra mødes. Disse strømme fører en masse "mad" med sig og giver forhold, som er optimale for mange dyrearter. Derfor bor kaskelothvalerne i kløften og andre hvalarter kommer forbi. Derudover myldrer havet med delfiner, og albatrosserne flyver over havet.

Vi så to kaskelothvaler på vores tur ud på det åbne hav, hvor der 1 km. uden for kysten er 1 km. ned til havets bund. Hvalerne ligge i vandoverfladen i ca. 10 minutter og spyr vand op, når de ilter. Derefter dykker de ned i dybet i op til et par timer, og når de dykker, kommer den berømte hale til syne over vandoverfladen. Imponerende at Vectraen kan parkeres i en kaskelothvals hoved! Det var sjovt at se, og der er en helt speciel stemning på en båd, når man står og ser en hval dykke ned i havets dyb med halen oppe i luften.

Derefter sejlede vi ind på lavere vand og så 200 - 300 delfiner. Wow! De svømmede tæt på båden - hoppede og sprang og lavede saldoer lige foran os. En meget flot oplevelse. Dog har den ikke været til at forevige på billeder - men vi har et godt videoklip af delfinerne. Så dem, der tør indlade sig på at se billeder og små videoklip fra vores tur (sæt en hel weekend af), kan få fornøjelsen af at se springende delfiner.

Hvide sten på det sorte sand.

På vej ud på det åbne hav.

De lytter efter hvalernes sang.

Her er den første hval.

Vandsprøjt.

Så dykker den ned i dybet.

Flot hale.

For ½ sekund siden var der mange delfiner!!!

Vores båd.

Dagen efter var vi på en lille gåtur ved et af de omkringliggende bjerge (Lars har lidt i 4 dage med ømme muskler efter "gåturen" - han løb hele vejen ned). Vi kørte derefter ud til halvøen syd for byen. Der spiste vi frokost, og midt i frokosten sagde Trine: "Der ligger da en søløve". Og det gjorde der skú! Der var en helt koloni af søløver. I min jagt på en af de store, var jeg lige ved at træde på en af dem. Jeg så den først, da den brølede af mig, da jeg var to meter fra den. Og ja, man bliver en smule forskrækket over et søløvebrøl så tæt på. Da vi var træt af at se på søløver, badede børnene i nogle af de mange sprækker i klipperne, hvor højvandet var ved at komme ind.

Seje børn, som danser.

På vej op på et bjerg.

Mod øst, Kaikoura halvøen.

Udsigt fra bjerget mod vest.

Søløver.

De var tæt på.

Så skal der leges.

I bad i klippesprækkerne.

Bølgerne kommer ind.

Vi skriver hjemmeside og laver lektier.

I dag har vi haft en "lave lektier og skrive hjemmeside"-dag. Det har været helt mærkeligt at være indenfor en hel dag. Vi har jo levet udenfor det meste af de første 5 uger af vores orlov. Ja, halvdelen af tiden er faktisk gået. Vi har kørt 3.000 km., mens vi har været i New Zealand, men det er ikke benzin, der gør os fattige, selvom den koster det samme som derhjemme. Det er rimeligt dyrt at prøve de forskellige turistattraktioner, og prisen på at leve er lidt over dansk standard. Men det er sørme oplevelsesrigt at være her!! Trods vores hjemmedag i dag, fik vi en lille oplevelse, da vi sidst på eftermiddagen kørte 20 km. uden for byen, hvor der er en søløveyngelplads. Det var sjovt at se de fleste af de voksne søløver ligge og dase på klipperne, mens ungerne tonsede omkring. Vi prøvede at fortælle Trine og Rasmus, at der kunne de lære lidt - lade forældrene slappe lidt af - men de svarede bare, at der da var en derhenne, som holdt øje med 7 unger, der svømmede i en lille klippepool!

I nat gik vi over til vintertid, så nu er vi kun 11 timer foran dansk tid - indtil I får sommertid i næste weekend, så er det kun 10.

Vi skulle have været videre til Christchurch for at aflevere bilen den 21. marts. Vi har dog aftalt med biludlejningsbureauet i dag, at vi beholder den helt til vi flyver videre den 10. april. Vi vælger en camper fra, da det er hyggeligere (og billigere) at kombinere bilen med hytter eller Bed & Breakfast. Det sparer os også for et par dages ophold i Christchurch, en storby, som vi nok hellere vil bruge ude i naturen.

Vores B&B hos Judi.

Udsigt fra køkkenet.

Bag have var en lille bæk, hvor vi fodrede, ænder, ål og andre fisk med franskbrød.

Trine og Søløven!

En doven krabat.

Der var rigtig mange.

Her baby søløver og en voksen.