Tilbage

Luang Prabang

Efter morgenmaden på skråningen med udsigt over Mekongfloden, fandt vi den 14/1 et super familyroom. Det er rigtig hyggeligt, flot dekoreret, gode dyner og med plads til, at vi kan sidde på gulvet og spille kort. Vi har nemlig brug for at bruge lidt tid ”hjemme” nu, så det rart.

Luang Prabang er en fantastisk by. Den ligger ned til Mekongfloden omgivet af bjerge. Der er over 20 templer her, gaderne har buske og træer med blomster omkring de mange gamle franskinspirerede huse, der er ikke meget trafik, og folk er så venlige. Så her bliver vi i et stykke tid. Her er overskyet om formiddagen og nok kun 150, men om eftermiddagen bryder solen igennem og forvandler luften til dejlige 250.  Den første formiddag havde vi afleveret alt vores snavsede tøj til vask, så vi gik rundt i shorts og frøs lidt, men det var langt bedre end oppe i bjergene.

Den første dag gik vi langs Mekongfloden og brugte lidt tid på at finde ud af, om vi kan sejle til Thailand (vi har lovet Rasmus, at det varer længe, inden vi skal køre langt med bus igen!), hvordan vi kommer ud til elefanterne, til et stort vandfald og til Buddagrotten. Om aftenen blev computeren åbnet med en film for første gang, så vi siger mange tak til vores filmsponsor, Lene. Man nyder at se en film, når man ikke har set fjernsyn i en måned.

Næste morgen gik Gitte på tempelvandring tidligt om morgenen. Det var dejligt at have templerne for sig selv, da ingen andre turister var kommet på sightseeing på dette tidspunkt. Der bor munke ved alle templerne, så overalt går de orangeklædte mænd rundt. Det blev også til en tur igennem morgenmarkedet med levende skrubtusser og høns, rigtig meget frugt og grønt og krydderurter i lange baner.

Om eftermiddagen lejede vi vores egen båd - vi ville gerne have haft en lille langbåd, hvor man sidder på bunden af båden - men vi fik i stedet en stor langbåd med plads til en hel gruppe for os selv. Det tog en time at sejle ned langs den mægtige Mekong-flod til den biflod, hvor vandfaldet er. Vi kørte på ladet af en lastbil i 15 minutter for at komme helt op til vandfaldet. Som Rasmus sagde: Det er sjovere end i Bon Bon Land – og meget billigere! Vandfaldet består af mange pools med lysegrønt vand, hvor man kunne bade.  Trine, Rasmus og Lars var seje nok til at gå i vandet. Og både Trine og faren svingede sig fra et træ ud i det kolde vand. Aftensmaden blev indtaget på det lokale marked, hvor man kan vælge laosisk mad fra en buffet og kød fra grillen. Aften sluttede af med at vi alle fik massage (3xfod- og 1xoliemassage til moren selvfølgelig)

Her hænger Lars!

Den 17/1-2011

I dag har været lektiedag, som heldigvis giver os en dag uden de store oplevelser, så vi kan nå at få skrevet til hjemmesiden og checke vores mails!! Dog fik Trine og Gitte en lille morgentur rundt i nabolaget. Lars har også været ude at løbe for første gang på vores tur – det har simpelthen ikke været muligt før i denne dejlige by. Så nu må vi se at komme i gang med motionen igen. Efter løbeturen måtte Lars så selvfølgelig til oliemassage med sine ømme muskler. (Pris: 50.000 Kip ca. 35 kr. for en time :-). Aftenen blev brugt til at klatre op på bakken i byen og se templet og solnedgangen over Mekongdeltaet.