Tilbage

Koh Lanta

Den 8/2 stod vi tidligt op og tog færgen mod Koh Lanta. Det meste af turen var på helt åbent hav, og vi kom forbi et par af de små øer, hvor man kan overnatte. Der er kun nogle meget høje limstensklipper og en lille sandstrand, så hyggeligt ser det ud. Efter 3 timers sejlads skulle vi skifte båd, hvilket vi først var lidt utilfredse med. Men da vi så blev delt i to grupper og fik hver vores lille speedbåd, så blev vi ret glade for det. Det sidste stykke inden Koh Lanta var igennem mangrovskov, hvor vi kunne se aberne hoppe rundt.

Vi valgte at blive kørt til den sydlige del af øen, da vi havde fået at vide, at her var flottest. Vi fandt en hytte med udsigt over bugten, hvor der var lækkert sandstrand.

På vores første dag lejede vi scootere og kørte sydpå ad mange stejle grusveje (og forbi flere elefanter) til vi kom til nationalparken. Her gik vi ud til fyrtårnet, fik en dejlig svømmetur og gik lidt rundt og så på aberne inde i skoven. Vi spiste frokost ved et lille ressort helt ud til vandet, hvor man skulle bo, hvis man havde helt brug for fred og ro. Sidst på dagen kørte vi nordpå, hvor vi prøvede at finde gode steder at overnatte til vores sidste del af turen. Der findes rigtig mange hyggelige små ressorts med 10-15 hytter og en bar lige ned til stranden.

Her er en elefant i baggrunden.
 Her sælges benzin i plastikdunke i næsten 400s varme!

Koh Lanta er stor med mange forskellige aktivitetsmuligheder, så vi har valgt at blive her i stedet for at flytte til Koh Phi Phi. I stedet tog vi så en endagstur til Phi Phi. Bare turen i speedbåd var super dejlig. Koh Phi Phi er meget flot med stejle kalkstensklipper og meget klart vand, som vi var ude at snorkle i. Der er dog rigtig mange turister på Phi Phi, så vi oplevede for første gang på vores tur masseturismen, da vi var speedbåd nr. 25, som kom ind i Majabugten. Vi spiste frokost på Bamboo Island, som har kridhvidt sand og krystalklart vand. Her var Gitte ved at blive efterladt, da hun var svømmet for langt væk, så hun ikke så, at båden var klar til afgang! Familien var dog så sød at fortælle, at de måtte vente på hende. På vej hjem fra Phi Phi så vi en hel del aber.

På øerne hernede er der Tsunami-advarselsskilte over det hele og nærmeste evakueringsvej er markeret. Vi har talt meget om, hvad der skete i 2004, men det er noget mærkeligt at forestille sig, at der har været en stor flodbølge, som udrydede Phi Phi og var hård ved det nordlige Koh Lanta.

Vi flyttede halvvejs op ad vestkysten på Koh Lanta for en enkelt overnatning, da vi kunne prøve at dykke i resortets pool. Trine og Rasmus var begge vidt begejstrede for at dykke med fuldt udstyr, og selv efter prøvedykket blev der brugt meget tid på at dykke med dykkerbriller i poolen.

De sidste 3 overnatninger bliver brugt på Garden Hill Resort, hvor vi har fået et stort værelse med aircondition og flot udsigt over palmetræer og havet længere væk. Airconditionen har vist sig at være god her, da vi har mindst 30 grader både dag og nat her. Da vi ankom til Garden Hill lejede vi en scooter med påhængsvogn. Dem har vi set mange af, så dem skulle vi bare prøve. Vi blev dog advaret mod at køre op til udsigtspunktet på øen, da en turistfamilie havde mistet livet sidste år, da de ikke kunne styre deres påhængsvogn og derfor var kørt ud over skrænten. Det forstod vi godt, da vi havde prøvet at køre i køretøjet. Hvis det gik den mindste smule ned ad bakke, pressede sidevognen (som ikke har nogen bremse) så meget på scooteren, at den ikke var til at styre, så vores sightseeingtur blev med 20 km/t. Men det gjorde ikke noget, for så havde vi god tid til at nyde udsigten til junglen og gummiplantagerne, som vi kørte forbi, da vi kørte tværs over øen og endte i deres gamle by. Byen består af huse, som er taget ud af en Western, og mange af dem ligger på pæle ud i havet. Der var selvfølgelig en meget flot ”mor-udsigt” til de omkringliggende øer, så det var en hyggelig tur. Vi var inde i en hængekøjebutik – men planerne om at købe flere hængekøjer ind til vores peacehytte blev bremset af det høje prisniveau. Men det var nu en oplevelse at se de mange forskellige hængekøjer, som alle er vævet af en stamme i Nordthailand.

Vores noget farlige scooter med sidevogn blev skiftet ud med to lækre nye scootere, så dagen efter tog vi igen til østsiden af øen (og vi kørte igen forbi elefanter), hvor vi var ude at sejle i kajak igennem mangroskoven. Det var endnu en super oplevelse, som især blev spændende, da vi efter et besøg på en flydende fiskefarm fandt nok 50 aber ved bredden. Vi havde to kilo bananer med til dem, og vi har aldrig set aber springe ud i vandet og svømme før. Det var kun Lars, som var modig nok til at lade en abe kravle op ad sin padle og fodre den med bananer. Aberne virkede dog skikkelige nok, men der var bare så mange af dem, at de ville have kæntret vores kajak, hvis de var kravlet ombord. Både Trine og Rasmus prøvede at fiske små hornfisk med tråd med kylling påsat, da vi kom tilbage med kajakkerne. Om aftenen benyttede vi scooterne til at komme en tur i byen på café, hvorefter vi spillede kort i måneskinnet på vores terrasse. Selv om man skal køre i venstre side af vejen her, så er det gået fint med at køre scooter. Selv Trine har lært at køre scooteren – inde på Garden Hills veje.

Nu er vi ved vores sidste dag på Koh Lanta, hvor vi skal have badet færdigt, hvis man da kan det. I morgen skal vi med minibus til Krabi, hvorfra natbussen går til Bangkok. Her skal vi sigthsee og shoppe lidt, før vi skal mod lufthavnen sidst på eftermiddagen. Vi glæder os til at se jer alle igen. Det har været en dejlig orlov fyldt med spændende oplevelser og dejligt familiesamvær. Det har været en passende længde, da det derhjemme også trækker nu. Men vi kan nu sige ”vi gjorde det - igen!”.