Tilbage

Koh Lipe - Paradisøen

Den 30/1-11

Det er første gang, at vi bor i en hytte, som udelukkende er lavet af bambus – bortset fra på trekkingturen. Selv gulvet er af bambus, så Rasmus mener, at det er smart, når man skal feje, for så fejer man bare skidtet ud mellem revnerne. Der bor også to frøer samt diverse biller på vores badeværelse – det skal man lige vende sig til. Der er 5 cm. store mellemrum mellem selve hytten og badeværelset, så meget kan jo komme ind. En aften sad der en stor fårekylling i værelset, så der måtte Lars redningsmand i aktion.

Vi har en bambusterrasse med to madrasser, hvor vi kan sidde og spise morgenmad. I stedet for at spise morgenmad på en restaurant, hvor vi altid får toastbrød, æg, kaffe og lidt frugt, har vi de sidste morgener gået op på handelsgaden for at købe masser af frugt, mælk og müsli. Vores tænder løb helt i vand, da vi så havregrynene i müslien, så vi kan godt mærke, at vi efterhånden har været af sted i lang tid. Det er ananassæson her, så de smager himmelsk. Derudover spiser vi papayaer, bittesmå mandariner (det er de bedste), vandmelon, bananer og magoer. Vi har også flere gange fundet pomelo, som er vores yndlingsfrugt, siden vi sidste gang var i Thailand.

I dag skulle vi have lavet nogle lektier …. og nu er kl. næsten 15.00, og vi er først lige gået i gang, så dagen går bare hurtigt. Vi har sovet længe, mens vi har været her, så dagen er først startet kl. 9.00. Så skulle der handles og spises, lege med katte (Mio og Fino), lige lejes snorkeludstyr for at se på underverdenen ud for vores strand, så snorkles, så købes mere frugt for nu var vi da ved at være sultne igen, og så lige læres thai af to søde thaipiger på vores ressort ….! De dage, hvor vi er ude at spise 3 gange, går der hurtigt 3 x 1,5 time bare med mad – ja, det er det hårde liv! Så det er vores eneste problem her i paradis – at dagene simpelthen går for hurtigt.

3/2-2011

Vi bruger en del tid på at snorkle, da vi har koralrev lige uden for hytten. Det er så imponerende, at vi kan se fisk i alle farver, søanemoner og nemofisk ved bare at tage snorkelmasken på og svømme ud. En dag var det så meget lavvande, at vi bare kunne gå ud og stå ved siden af koralerne og kigge ned på fiskene. Ellers har vi bare ladet tiden gå – det har vi haft brug for. Lars og Gitte har haft nogle gå- og løbeture rundt på øen, for at checke, om der var andre spændende steder at bo, og Trine og Rasmus har leget meget med kattene og snakket med de to thaipiger, som er i receptionen. Den ene af pigerne, Kitty, er en drengepige, så det er sjovt med en pige med mandestemme. Trine og Rasmus har lært lidt thai og Kitty og Gam har lært lidt dansk, og så har de spillet freese bee. Rasmus tabte nemlig en tand, og tandfeen fandt ham heldigvis med en gul freese bee. Rasmus og Lars har bygget et stort sandslot, og vi har selvfølgelig svømmet en del. Vi har valgt, at vi ved første forsøg havde fundet øens bedste sted at bo – i vores hytte tæt på stranden. Der er andre roligere stedet på øen, men Trine og Rasmus er glade for, at vi bor tæt på den lille handelsgade, hvor man kan gå op og købe frugt, shakes og halskæder. Hver aften er vi gået ned langs standen (vi har næsten ikke haft sko på, siden vi ankom til øen) og fundet et sted, hvor vi kunne sidde ved et bord med tæerne i sandet og høre havets brusen. Flere aftner har vi selv valgt, hvilke fisk menuen skulle stå på, ved at tage dem op fra et stort fad, hvorefter de bliver lagt på grillen. Dertil kommer så lige, at det har været stjerneklar himmel de fleste aftner, så turen langs stranden har været meget hyggelig.

Før vi tog hjemmefra var Trine grebet af Love & Peace, og da vi fandt en Peacebutik i Chiang Rai, fik hun købt to flotte Peace-T-shirts, et peace pandebånd, og Rasmus og Lars fik også hver en flot T-shirt. Her på Koh Lipe er det blevet til peace-halskæder, og vi har besøg flere rastafaribarer, hvor de spiller Bob Marley. Lars har selvfølgelig udviklet et helt koncept for den peacehytte, som skal bygges ude i vores have, når vi kommer hjem – med bambusgulv, med hynder, lille bord og bambusrullegardiner (sidstnævnte har han ville have med hjem, siden vi fandt dem i Hanoi – han ved bare ikke, hvordan han skal få 4 stk. 2m. x 2m. med i flyet!), og nu er det blevet et helt familieprojekt. Vi finder hele tiden nye ideer til udsmykning af vores peacehytte, og vi samler muslingeskaller mv. som kan hænges på snor som pynt. Vi skal derfor flytte til Bili Beach på den anden side af øen de sidste to overnatninger, vi har her. Det er en lille bitte strand med 10 hytter, nogle hyggekroge og en åben bar, som 3 rastafaridrenge har.

Dem, som kender Trines garderobe, kan nok se på billederne, at den er udskiftet siden afgangen fra Danmark. Hun har virkelig en god smag og har fået købt rigtig mange ting, som passer utrolig godt sammen – og hun har endnu ikke brugt de penge, som hun havde med hjemmefra (suk!). Selv Rasmus er blevet stylet på turen, men han har dog måtte tage forskud på fødselsdagsgaven for at have likvider nok.

4/2-2011

På Gittes fødselsdag blev hun vækket med kaffe og chokoladecrosanter, pyntet med appelsinstykker og en orkide på sengen. Derefter var vi på Lipe Café for at spise hjemmelavet müsli med frugt og hjemmebagt brød … mums. Da vi var godt mætte, tog vi ud på bådtur, hvor Lars var ude at dykke to gange, og Gitte, Trine og Rasmus snorklede tre forskellige stedet. Det første sted var der kun 2 meter dybt og massevis af fisk, så Rasmus hvinede helt, da han kom i vandet første gang og stak hovedet under vandet ned til de mange fisk. Det tredje sted var med en meget stejl skrænt ned, så det hurtigt blev meget dybt, hvilket var lidt scarry! Det er ubeskriveligt flot med alle korallerne og fisk i alle mulige forskellige meget klare farver (inkl. masser af klovnefisk) – så vi kunne blive ved med at snorkle i timevis, for man ser hele tiden lige noget, man også lige må se nærmer på. Lars var først ude at dykke 13 meter ned, og næste dyk var helt ned til 22 meter – godt klaret af en gammel mand, som ikke har dykket i 20 år! Hans dykkemester var en rigtig hang-loose fyr fra Mexico, så det var en super oplevelse. Resten af familien aftalte, at vi må spare sammen til at tage herned igen om 5 år for at tage dykkercertifikat alle sammen!

Om aftenen var vi først på ”Peace & Love” bar og få en fødselsdagsdrink, derefter skulle vi have været på fiskerestaurant, men den var helt fyldt, så vi endte med at sætte os ved naborestauranten, hvor et hold italienere lave pizzzaer i en stenovn, så det blev en utraditionel fødselsdagsmiddag. På vej til Monkey baren, hvor vi skulle have en godnatdrink, fik vi mulighed for at sætte en stor papirslampe op i luften, som betyder lykke, kærlighed og sundhed på thai (se billedet nedenfor).

Vi har efterhånden vendet os til det noget højere prisniveau her, end vi har været vant til på resten af vores rejse. Vi befinder os jo også 1½ times speedbåds sejlads ud fra kysten, og det er et rent ferieparadis. Men det er hårdt at måtte betale mellem 200 og 300 kr. for en gang aftensmad!

De sidste to overnatninger på Koh Lipe flyttede vi til Bili Beach på den anden side af øen. Der er kun 5 hytter (hver med open air toiletter), en open air bar og et lille stykke strand og koraler på 2-3 meters dybde 500 meter både til højre, til venstre og lige ud fra stranden. Så vi brugte noget tid på at snorkle, og det meste af den sidste dag lå Rasmus og Trine i en af hængekøjerne med henholdsvis Nintendoen og en bog, så det var et dejligt sted at slappe lidt af. Vi gik dog over på den anden side af øen for at spise fisk om aftenen, og den sidste aften ville Trine prøve fiske spaen, hvor man stikker fødderne ned til en masse små fisk, som så skulle ordne ens fødder. Trine var som sagt den eneste, som var modig nok til at holde fødderne ned i bassinet.