Tilbage

Turen til Sydthailand

Efter en tur i poolen på vores gamle hotel til drengene og en proviantindkøbstur til pigerne, tog vi til busstationen i en lille 4-hjuls tuk tuk, som var godt læsset med alt vores bagage og de 4 vandrestokke selvfølgelig! VIP–sovebussen til Bangkok var en sjov oplevelse, meget fin med god plads, og sæderne kunne næsten lægges helt ned. Der var busstewardesse, som informerede om en hel masse på thai og delte vand og snaks ud. Da vi havde kørt lidt startede hun en dvd, og Trine og Rasmus var noget skuffede, da det viste sig at være thai underholdning af dårligste skuffe. Da klokken var 20.30 blev dvd’en og resten af lyset i hele bussen slukket. Vi kunne ikke tænde lys ved vores plads, og sjovt nok var der ingen, der talte sammen, så vi blev nødt til at sove. Kl. 24.00 blev vi vækket. Vi skulle op at tisse på en stor tankstation. Kl. 5.00 kørte vi ind på Bangkoks busstation - endnu engang tilbage til storbyens kaos og menneskemylder. Vi tog en taxa til Jysks guest house, hvilket blev en længere tur, da chaufføren ikke kunne finde vej, så vi måtte hjælpe ham! Med held parkerede han dog lige uden for døren til Jysk, og en sjov følelse af at være ”hjemme” gik gennem os. Det er lang tid siden, vi har været et sted, hvor vi før har været, og så var der en hel del danskere oven i købet. Vi fik det meste af vores oppakning sat i bagagerummet og fik os en gang tiltrængt morgenmad. Vi fik snakket lidt med jysk-folkene for at blive klogere på de to områder i Sydthailand, vi havde kig på. De anbefalede, at vi tog til det sydvestlige ø-hav, hvor vi hele tiden har haft Koh Lipe i tankerne, da vi har læst en del om denne ø hjemmefra. Men DMIs vejrmeldinger for området har vist massevis af regn i et stykke tid, så vi var ikke sikre på, at det var smart at tage derned.

Mætte og afklarede tog vi en tuk tuk til togstationen for at tage det første tog sydpå. Der var desværre ingen liggevogne ledige denne dag, og da vi glædede os for meget til at få sand mellem tæerne til at vente i Bangkok, måtte vi tage 2nd class siddevognen de planlagte 16 timer. Vi valgte det seneste tog, idet vi så først ville ankomme kl. 7.00 næste dag - vi plejer jo ellers at ankomme diverse steder omkring kl. 5.00! Vores 6 ekstra timer i Bangkok blev brugt til at se Thailands største siddende Budda lavet af massiv 18 karat guld. Den blev faktisk først fundet i 1956 i Bangkok havn ved et tilfælde, og det var først, da den blev tabt af kranen, at gipsen som var uden om den faldt af, og man fandt ud af, hvilket fund det var. Derefter tog vi en tur på floden gennem byen med udsigt til flere flotte templer og fandt et sted at spise frokost, inden turen gik retur til togstationen med tuk tuk (vi prøvede hermed at dække børnenes store lyst til tuk tuk-kørsel).

I vores togkupe stod alle vinduerne åbne, døren til mellemgangen åben, dørene ud til åbne og dørene til sammenkoblingen af vores vogn med den næste (3. klassesvognen) åbne. Så stilheden i VIP-bussen var byttet ud med en vældig larm og bumlen rundt på skæve skinner. Der gik konstant sælgere af diverse mad- og drikkevarer igennem toget og råbte højt om deres tilbud. De stod på på en station og af på den næste. Stolene, vi sad på, var lidt vind og skæve, så det blev en noget afbrudt nattesøvn, hvor vi vågnede og måtte rette os selv ud, ca. hver time. Men vi overlevede, og nu er det bare en sjov historie.

Toget var et express special-tog, men tog kører ikke så hurtigt på disse kanter og stopper ved mange stationer ud over dem i køreplanen, og vi var da også 3 timer forsinket. Disse ekstra lyse timer i toget gav os god mulighed for at nyde udsigten til junglen og mangroveskov, som dækker meget af Sydthailand.

Da vi ankom til Hat Yai i Sydthailand, kunne vi købe både bus- og færgebillet til Ko Lipe lige over for togstationen. Busturen varede 2 timer, så ventede vi 2 timer på båden, og sejlturen i en kæmpe speedbåd tog også lige 3 timer. Kl. 17.00 ankom vi noget trætte til denne meget flotte ø, som vi dog ikke er de eneste, der har hørt om. Vi fandt os et godt sted at bo i en bambushytte næsten ned til vandet, smed alt ind i hytten og tog os så den første dejlige badetur i det grønblå hav. Efter denne skønne og tiltrængte dukkert gik vi hen langs den flotte strand med helt kridhvidt sand, som er lige så fint som mel, og fandt os en fiskerestaurant med friskfangede fisk i mange arter. Vi valgte en krabbe, en jackfish og tredje fisk, som vi ikke kender navnet på – og så blev de lagt på grillen. Meget lækkert.

Vi sætter lige dette billede ind i lidt større format end ellers, så vi er sikre på, at I bliver bare lidt misundelige!